A támogató tréning szemlélete

„A felnőttek mozgását az akaratuk irányítja, de a kisgyerekkel ez
nem így van. A kisgyereket a természet sürgeti.” (Maria Montessori)

A támogató tréning a minennapokban komplex személeten alapul:

1. Segíti a gyermek mozgásfejlődését, aktívan részt vesz a tudatos mozgás és az agykéreg közötti neuron hálózat építésében. Segíti a szenzoros integráció folyamatát, valamint az időn túl is aktív primitív csecsemőkori reflexek integrálását, gátlását.

Abban az esetben, ha a csecsemőkori reflexek időn túl is aktívak maradnak, feltételezhető, hogy nem tudtak kellő mennyiségben és minőségben kiváltódni az élet első hat hónapjában, ezáltal feladatukat sem tudták betölteni, vagy nem tudtak legátlódni, illetve integrálódni a következő magasabb rendű mozgásos képességekbe. A továbbra is aktív primitív reflexek akadályozhatják, illetve befolyásolhatják a gyermek későbbi mozgásfejlődését.

A primitív csecsemőkori reflex integrálása, illetve gátlása a gyermekre jellemző egyéni reflexprofil felállítása után, egyénre szabott mozgásos feladatsorokon keresztül történik.

A tréning menetéről és a reflex profilról az alábbi linken olvashat bővebben: A tréning menete

2. Korai életkortól kezdve támogatja az idegrendszer fejlődését.

A tréning nem csak az óvodás-, iskolás és ifjú korú gyermekek, fiatalok fejlődését támogatja. Korai életkortól kezdve segít a néphagyományokban is fellelhető mondókákkal, ölbeli játékokkal, különböző játékos- és mozgásos tevékenységekkel a csecsemők, kisgyermekek idegrendszerrének egészséges fejlődését.

A felnőttek számára is nyitott a támogató tréning.

3. A szenzomotoros fejlődést támogató tréning visszanyúlik a gyökerekhez, nagyszüleink szokásaihoz, népi hagyományaihoz, a természethez, természetességhez.

A tréning támogatja a természethez, a természetességhez való visszatérést. Ehhez egy ajánlás is készül mozgásos feladatsorokkal, pl: emelkedőn lemenni, majd lejtőn felmenni. Erdőben gyors/lassú tempójú séta. A kihívásos feladat végeztével egy rövid beszámoló elküldése után -akár képek segítségével, akár máshogy illusztrálva- nem marad el a jutalom sem. Ez a feladat fakultatív.

4. Az enterális idegrendszer támogatása.

A tréning idejére ajánlom a helyes és változatos táplálkozást is. Készül egy ajánlás, hogy milyen étrendkiegészítőkkel, vitaminokkal tudjuk még segíteni az idegrendszer fejlődését és működését. Ezek csak javaslatok, hiszen minden gyermek más, és eltérő módon reagálhatnak a különböző készítményekre. Saját tapasztalat, hogy egyes probiotikumok serkentő hatással lehetnek a gyermekekre.

5. És amiben még segít a tréning.

Fontosnak tartom, hogy a gyermek megélhesse és kiélhesse mozgásának minőségét, hogy saját maga kreatívan kifejezhesse mozgásörömét, mozgás iránti vágyát. Megélhesse testének határait, hol helyezkedik el a térben és a valóságban. A szülő/segítő is részese a mozgások kivitelezésében, új mozgássorozatok tervezésében. Mindez minőségi együtt töltött időt, és aktív, értő figyelmet ad a családtagoknak egymás között. Nagy motivációt adhat a gyermek számára például egy mászókázás alkalmával, hogy ha kitalál egy-egy mozgásos feladat, megengedjük neki, hogy ezt meg is tanítsa nekünk. Vagy egy otthon történő játéktervezés, ami kihívásokkal teli. Mindennek számos pozitív hatása van, a későbbi szülői gyerek kapcsolatnak teremti meg az alapjait. Segíti az egymáshoz való odafordulást, érzékenyítést, kommunikációt, a gondolatok kifejezését, egymás meghallgatását, a kreativitást, önmegvalósítást, az itt és most megélését. Serkenti a tervezői és végrehajtói funkciókat. Támogatja a megoldási stratégiákat amiket életkortól függetlenül közösen alakíthatunk ki. És nem utolsó sorban pedig, ami a tréning egyik fontos alapja, segít kialakítani a tudatos mozgás és az agykéreg közötti kapcsolatot.

A cél hosszútávú. Bár az „itt és mostban” tevékenykedünk, de a jövőre nézve dolgozunk közösen, hogy gyermekeink képesek legyenek alkalmazkodni önmagukhoz mérten a világban és a társadalomban végbemenő változásokhoz. Hiszen egy dolog mindig, minden körülmények között biztos: és az a változás. Éppen ezért fontos, hogy hogyan tudunk ehhez alkalmazkodni, hogy megtaláljuk magunkat benne, és hogy hogyan fejlődünk általa. Így tudjuk megadni a mai kor gyermekének is a lehetőséget és az alapokat, hogy később majd az ő saját döntései alapján tudja szervezni és irányítani az életét.